Muzeum w Tarnowskich Górach znalazło się w gronie laureatów 6. Przeglądu Muzeum Widzialne 2024. III Nagroda oraz wyróżnienie przyznane zostały Instytucji za identyfikację wizualną i grafikę strony internetowej.
Przegląd Muzeum Widzialne jest organizowany przez Narodowy Instytut Muzeów. Ma na celu wybór najlepszych systemów identyfikacji wizualnych, działań promocyjnych i wizerunkowych zrealizowanych przez polskie muzea. To również forma uznania i docenienia aktywności, która ma znaczenie w procesie budowy marki muzeum i pozyskiwania nowych odbiorców oferty muzealnej. Projekty nagradzane w konkursie mają stanowić źródło inspiracji i być sposobem przekazywania wiedzy o skutecznym wykorzystywaniu języka graficznego czy planowania elementów strategii wizerunkowych.
Zgłoszenia przyjmowano w tym roku w pięciu kategoriach: identyfikacja muzeum, identyfikacja wystaw czasowych, grafika stron internetowych, kampania promocyjno-marketingowa i zarządzanie mediami społecznościowymi. Jury obradowało w składzie: Marta Dziewulska, Aleksandra Długołęcka, Marek Grzyb, Katarzyna Lorenz-Cymer i Anna Nowokuńska-Maksymiuk. Ogłoszenie wyników odbyło się 28 października w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, które było partnerem tegorocznej edycji Przeglądu. W wydarzeniu wzięli udział Beata Kiszel – dyrektorka Muzeum w Tarnowskich Górach, pracownicy Instytucji: Marek Panuś, Sandra Plewnia i Krzysztof Gwóźdź oraz reprezentujący firmę WhiteDesign.pl Marcin Kałuziński.
Muzeum w Tarnowskich Górach otrzymało III Nagrodę w kategorii identyfikacja muzeum za „Identyfikację wizualną Muzeum w Tarnowskich Górach”. Identyfikacja przygotowana przez Bogusława Nikonowicza prowadzącego działalność pod nazwą Niko Studio została wdrożona w maju 2023 roku. Nowa identyfikacja wizualna Muzeum w Tarnowskich Górach została wykonana i przyjęta w odpowiedzi na potrzebę odświeżenia i ujednolicenia przekazu wizualnego Instytucji. Na identyfikację złożyły się głównie znak graficzny (logo), kolorystyka, typografia, przykłady zastosowania oraz wzory materiałów promocyjnych. III Nagrodę ex aequo otrzymało Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach. I i II Nagroda powędrowały do Muzeum Narodowego w Gdańsku i Muzeum Narodowego w Krakowie.
Muzeum w Tarnowskich Górach otrzymało również wyróżnienie w kategorii grafika stron internetowych za „Stronę internetową Muzeum w Tarnowskich Górach”. Strona przygotowana przez Marcina Kałuzińskiego prowadzącego działalność pod nazwą WhiteDesign.pl została wdrożona w lipcu 2024 roku. Strona otrzymała nowoczesny wygląd, nawiązujący do nowej identyfikacji – projekt oparto o przyjęte kształty (kwadrat i elementy sygnetu logo) i barwy (biel, czerń, złoto). Zadbano o wygodę użytkowników stosując na stronie głównej podział treści od najważniejszych, przez te najczęściej wyszukiwane, aż do tych umieszczanych sporadycznie i elementów podsumowujących. Wyróżnienie równorzędne otrzymało Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Nagród w tej kategorii nie przyznano.
W innych kategoriach laureatami zostali Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Warszawy, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Muzeum Powstania Warszawskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich / Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie oraz Muzeum Narodowe w Warszawie. Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym oraz jeszcze raz dziękujemy za docenienie naszej Instytucji. Na zakończenie uczestnicy wydarzenia mieli okazję zwiedzić dwie wystawy: „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” oraz „Ostatnie lato”.
Autor zdjęć: Darek Kulesza